Dziś jest poniedziałek, 21.05.2018, imieniny Kryspina, Wiktora
6° / 1018 hPa
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » Sprawozdanie z działań podjętych w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wlkp. w Malanowie w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Sprawozdanie z działań podjętych w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wlkp. w Malanowie w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Sprawozdanie  z działań  podjętych  w  Szkole Podstawowej   im. Powstańców  Wlkp.   w Malanowie  w  ramach  realizacji  Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa.

  W ramach Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa dotyczącego  wspierania w latach  2016-2020 organów  prowadzących  szkoły oraz  biblioteki  pedagogiczne w zakresie  rozwijania  zainteresowań  uczniów przez  promocję   i wspieranie  czytelnictwa dzieci i młodzieży,  w tym zakup  nowości  wydawniczych  biblioteka  Szkoły  Podstawowej  w Malanowie  otrzymała w  roku  2017 środki  finansowe  na zakup  książek. Księgozbiór   biblioteki  wzbogacił się  o 1133 woluminy  wartości  15 000 zł. W marcu  2017 r.  zorganizowaliśmy głosowanie  uczniów  pt. „Zastanów  się i wybierz – Twoja  ulubiona książka w  bibliotece.”  W  oparciu  o  oddane  głosy  dokonaliśmy  wyboru  książek  do zakupu.  Cenną  wskazówką  były również   wypowiedzi  uczniów  na temat  ich zainteresowań  przekazywane  podczas rozmów  i porad czytelniczych  w  bibliotece szkolnej.  Ponadto  wzięto pod uwagę  propozycje  rodziców   i nauczycieli. Przeprowadzone zostały  konsultacje   z  pracownikami   Biblioteki  Publicznej  w Malanowie  oraz  Publicznej  Biblioteki  Pedagogicznej  w  Turku  przede wszystkim  pod kątem  wyposażenia biblioteki  w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także  zainteresowań czytelników.  Dzięki otrzymanym   środkom  finansowym  biblioteka  została doposażona  w lektury szkolne, które stanowiły  31 % zakupionych  książek.  Największym zainteresowaniem  cieszą  się   tzw.  nowości  wydawnicze. Są  wśród  nich:  Jej  wysokość  Zosia,  seria Zaczynam czytać  z   Martynką,  Zośka  Ryzykantka,  Był sobie  pies,  Samochody świata,  Gwiazdy  piłki  nożnej,  Nasi ulubieńcy – Psy,  Lewandowski. Wygrane  marzenia,   Turtles i  inne.  Zakupiono  także  książki   z powiększoną  czcionką, kolorowym  tekstem i przewagą  ilustracji  dla  dzieci  słabiej widzących oraz   książki  poruszające problemy  integracji,  tolerancji, wyrozumiałości  i pomocy innym.   Ale to nie wszystkie  zalety  realizacji projektu. Jako szkoła  otrzymująca  dofinansowanie  zostaliśmy  zobligowani  do realizacji  działań promujących  czytelnictwo. Cała  społeczność  szkolna  zaangażowała się  w  realizację projektu.  Zaplanowano  szereg  różnorodnych  działań.    Na stronie internetowej  szkoły  została zamieszczona  informacja  o zakupie  nowości czytelniczych dla  naszych uczniów.  Książki zaczęły  cieszyć  się  dużym zainteresowaniem.  Dzieci  coraz  chętniej  zaczęły   odwiedzać  bibliotekę  i  korzystać  z jej  nowych zbiorów.   Organizacja pracy  biblioteki  została dostosowana  do potrzeb  uczniów, którzy   mają  możliwość  wypożyczania  książek  na okres  ferii zimowych  i  wakacji letnich. W szkole  pojawiły się  gazetki  reklamujące  zakupione książki   i  hasła  propagujące czytelnictwo. Podczas listopadowego  spotkania z  rodzicami  kierownik  Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w  Turku, pani  Ewa  Kiwak wygłosiła  prelekcję  na temat  wpływu czytelnictwa  na rozwój dziecka.  Rodzice  otrzymali także list pt. „Dlaczego warto  czytać dzieciom książki”. Na  szkolnym holu   rodzice  mogli zapoznać  się  zaletami  czytania  książek.   W czasie  realizacji  programu  zorganizowano  wydarzenia  promujące  czytelnictwo  z udziałem  uczniów.  Dużą  popularnością  wśród  uczniów  cieszyła  się  akcja czytelnicza „  Rzucam i  czytam”,  podczas  której  uczniowie   przerywali  zajęcia  lekcyjne   i  rezerwowali  go  na  wspólne  czytanie  książek.     27 października  i  1  grudnia 2017 roku  w szkole  odbyły  się  „Wieczorki z  biblioteką” ,  w czasie  których  uczniowie  brali udział  w  podchodach  na terenie szkoły.  W trakcie   październikowego  spotkania  obchodzono  święto biblioteki  z  okazji  Międzynarodowego  Święta  Bibliotek  Szkolnych.  Dla  uczestników   imprezy  przygotowano słodką  niespodziankę.    Natomiast  w grudniu zabawa  połączona była   z  wróżbami andrzejkowymi. Uczniowie klas starszych w czasie jednodniowych  wycieczek  szkolnych:  Łowicz- Arkadia-Nieborów- Żelazowa Wola- Sromów oraz  Wrocław  czytali książki  w trakcie podróży  i promowali  czytanie  w różnych  zwiedzanych obiektach  np. Sky Tower. Jednymi  z  najprzyjemniejszych były  również  chwile spędzone  w  bibliotece  na  słuchaniu  głośnego  czytania.  Podczas   piątkowych  przerw  „  obiadowych”   uczniowie    spotykali  się   w  bibliotece  na    „przerwie  z książką”.    Bibliotekarka  czytała wtedy dzieciom  książkę  J. Bednarek  pt.  „Niesamowite  przygody  dziesięciu skarpetek (czterech  prawych i sześciu  lewych”.   W okresie przedświątecznym  w  szkole zorganizowano  kiermasz  książek. Uczniowie mieli możliwość zakupu  ciekawych   pozycji  do swoich  prywatnych  biblioteczek, bądź  mogli  zakupić  książkę  i  podarować  jako prezent pod choinkę.  Przeprowadzono  lekcje biblioteczne, na których  promowano zakupioną literaturę i zachęcano  do  korzystania  z  biblioteki  szkolnej.  Podczas  lekcji wychowawczych w  klasach  IV- VII odbyły  się  pogadanki  na temat „  Dlaczego warto czytać  książki”.  Bardzo  miłym   i niezapomnianym  wydarzeniem było spotkanie  autorskie  z  panią Agnieszką  Frączek.   W spotkaniu,  w dniu  21 grudnia 2017 r.   uczestniczyli  uczniowie  klas trzecich oraz klasy drugiej wraz  z wychowawczyniami.  Pisarka w  ciepły i  miły  dla ucha sposób  czytała  fragmenty  swoich  książek.  Na koniec  autorka  rozdała wiele  autografów i dedykacji. Nie mogło  zabraknąć  wspólnych  zdjęć z gościem.  W toku realizacji  NPRCZ poszczególne  klasy  realizowały   szeroki wachlarz  projektów  promujących  książki  i  czytelnictwo.

Projekty  edukacyjne  z  wykorzystaniem  księgozbioru biblioteki szkolnej: 

Klasa I a -  Jestem bohaterem  książki – wcielanie  się w  bohatera  książkowego. Uczniowie  po wspólnym  przeczytaniu  serii książeczek  o biedronce  Fionce wykonywali  prace plastyczne, które  zostały zebrane  w postaci albumów.  W klasie  odbył  się  konkurs  na  najładniej  wykonaną  biedronkę  z  plasteliny. Uczniowie na  lekcjach  opowiadali  o  przygodach  Fionki.  Wspólnie  uczyli się  piosenki  pt. „Biedroneczka” i  projektowali  strój  biedronki.

Klasa I b -  Jak  dobrze mieć  przyjaciela – nasz przyjaciel Maks.  Uczniowie po  zapoznaniu  się  z  treścią  książeczek  z  serii pt. „Świat Maksa”  wykonywali  ilustracje do  przeczytanych  książek.  Wspólnie przygotowywali  kolorowe albumy  o przygodach Maksa.  Pierwszoklasiści złożyli    wizytę  w  bibliotece szkolnej i wypożyczyli  pierwszą  książkę.        

Klasa II -  Czytam,  bo lubię.  Uczniowie na lekcjach czytali  książkę  Waldemara Cichonia pt. „  Cukierku, ty łobuzie”.  Na podstawie  przeczytanej  książki  opowiadali  o przygodach  zabawnego kota oraz   przygotowywali  plakat   o  Cukierku.  W klasie  przeprowadzono konkurs   pięknego czytania   dowolnie przygotowanego   fragmentu książki.  Uczniowie   układali rymowanki   i  uczyli   się  piosenki  o kotku.   Uczestniczyli także  w  spotkaniu  z  pisarką  Agnieszką  Frączek   oraz  wyjeździe  do  Teatru Muzycznego   na  spektakl  pt. „  Smurfowisko czyli  Gargamel złapany”.    

Klasa III a -  Współcześnie  nam  znani autorzy literatury  dziecięcej.  Rymowane  zabawy  z  Agnieszką   Frączek.  Uczniowie zapoznawali  się  z   wierszami  pochodzącymi  z  książki  „Rany Julek!  O tym, jak  Julian Tuwim  został poetą.”  W klasie  odbył się   konkurs  na  najpiękniejszą  recytację  wierszy  A. Frączek.  Wspólnie  wykonano  gazetkę  tematyczną i  wystawę   innych  książek  autorki.  Uczniowie  mieli  okazję osobiście poznać  panią  Agnieszkę  Frączek   podczas spotkania, w  którym  uczestniczyli. Na  spotkaniu  mieli  przyjemność  zaprezentować  wyuczone  przez  siebie wiersze  autorki. 

Klasa  III b  -  Współcześnie  nam  znani autorzy literatury  dziecięcej. Moda na czytanie -  Grzegorz  Kasdepke.  Na lekcjach wspólnie  czytano  książkę  pt. „  Drużyna  pani  Miłki czyli o szacunku, odwadze i innych  wartościach.”. Następnie  uczniowie  pod  kierunkiem  wychowawczyni  opracowywali  i  wykonywali  album klasy  III b, zatytułowany  „ Drużyna  pani Ewy, czyli  słów  kilka  o tym czego nauczyła nas lektura.” Uczniowie uczestniczyli  w  spotkaniach  autorskich  z  pisarzami:  p. Agnieszką  Frączek  i p.  Zbigniewem Kołbą.

Klasa  III c -  Czytamy i bawimy się  w  teatr.   Trzecioklasiści dzielili  się  wrażeniami  z  kolegami  po przeczytaniu  książki M. Kruger  pt. „Karolcia”.   Na lekcji  opisywali tytułową  bohaterkę  książki oraz  wykonywali   ilustrację   ulubionej  postaci.  Na  podstawie  ilustracji  powstała  kolorowa książeczka.  Dodatkowo  dzieci  przygotowywały   korale  z  koralików.  Największym  przedsięwzięciem  do  realizacji  dla  klasy  III c  było   przygotowywanie  inscenizacji  fragmentu  książki  „ Karolcia”.  Uczniowie  pracowali przy  dekoracji  i  strojach  do  szkolnego spektaklu,  który  został  wystawiony  społeczności szkolnej  w dniu  15  grudnia 2017 r.  

Klasa  IV a -  Zezia – bohaterka  nam bliska.   Uczniowie  klasy czwartej    wspólnie czytali  książkę   Agnieszki  Chylińskiej  pt. „ Zezia i wszystkie problemy świata”.  Na lekcji  języka polskiego  opisywali  tytułową  bohaterkę  książki – Zezię  oraz  jej rodzinę.   Wykonywali  ilustrację  do  wybranej  książki  oraz  pisali wypracowanie  zachęcające  kolegę  lub  koleżankę do przeczytania książki  o  przygodach  Zezi.   W klasie  powstała  prezentacja  multimedialna  dotycząca  wybranej książki.  Dodatkowo  uczniowie  po  przeczytaniu lektury  „ Kajko i Kokosz”  pracowali  w  grupach  nad  komiksem  pt. „ Dalsze losy  Kajko i  Kokosza”. 

Klasa  IV b -  Książki  czytam- wiedzę  łykam.   Czwartoklasiści realizowali swój  projekt  w oparciu o książkę Grażyny Bąkiewicz pt. „ Ale historia…Mieszko, ty wikingu”.  Na podstawie przeczytanej  książki  układali   plan wydarzeń  i  wykonywali w  grupach komiks o przygodach  bohaterów książki.   Uczniowie  brali udział w  klasowym konkursie  pięknej recytacji wiersza „ W bibliotece”.  Uczestniczyli także w  lekcji  bibliotecznej  dotyczącej   korzystania  ze zbiorów biblioteki.     

Klasa  IV c -  Książki  kształtują  charakter.  Uczniowie  po przeczytaniu  książki  Lary  Bergen pt. „ Zośka życzliwa”  układali plan wydarzeń  do  książki oraz  wspólnie wykonywali  drzewo  życzliwości.  Przygotowywali   plakaty  promujące  czytanie. Podczas  lekcji bibliotecznej  rozmawiali   o zaletach  czytania książek. 

Klasa  V a -   Książka  świat  otwiera ogromny. Uczniowie klasy  V a  realizowali  projekt w  oparciu  o książki   z serii: „ Nela- mała  reporterka”. Dzięki temu  powstała  w  tej  klasie  ciekawa  i  bogata  w  treści  przyrodnicze   prezentacja multimedialna o podróżach małej  Neli.  Uczniowie  wspólnie  pracowali  przy  wykonaniu  plakatów  zachęcających do  czytania książek.  Uczestniczyli  także  w  spektaklu pt. „Piękna  i bestia”  w Teatrze Muzycznym w Łodzi. 

Klasa  V b – Wielka przygoda z książką.   W wielką i  niezapomnianą  podróż   do  Afryki  zabrała  uczniów  książka Łukasza  Wierzbickiego pt.  „ Afryka  Kazika”.  Uczniowie  wspólnie  układali  plan wydarzeń  do przeczytanej  książki  i  wykonali  mapy Afryki  z  trasą  wędrówki polskiego podróżnika Kazimierza  Nowaka.

Klasa VI a – Czytam-jestem trendy.  Uczniowie na lekcjach  wspólnie czytali  książkę Marcina  Prokopa „  Longin, tu byłem”.  Na  podstawie  książki  powstał  lapbook, którego  uczniowie  zaprezentowali  na  uroczystości  podsumowania  projektu.    Uczniowie przygotowali także akademie  dla uczniów  klas IV-VII  poświęconą   polskim noblistom  w dziedzinie literatury.  Wykonali  gazetkę  tematyczną  poświęconą  Laureatom Literackiej Nagrody Nobla.

Klasa VI b – Polubić  czytanie. Uczniowie  na lekcjach  czytali  powieść S. Pennypacker pt. „Pax”, która  została nagrodzona  tytułem  Książki Roku 2016.  Na lekcji  języka polskiego, pracując w grupach  przedstawili  losy bohaterów  w  postaci komiksu. Chętni uczniowie  przygotowywali  prezentacje multimedialne pt. „ Książka  i jej historia” a  także    przeprowadzili  wywiady z nauczycielami  na temat  ich  ulubionej  książki. Wspólnie  z  wychowawczynią  brali udział  w  lekcji  bibliotecznej  w  bibliotece publicznej.

Klasa  VII a – Książki  moim  przyjacielem. Po przeczytaniu  książki pt. „ Chłopak  z lasu”  uczniowie tej klasy  w  liście  do koleżanki, kolegi  zachęcali  do przeczytania tej książki.  Pracowali  wspólnie  przy  wykonywaniu plakatów  promujących  czytelnictwo   oraz  opracowali  złote  myśli o   książkach.

Klasa VII b – Książki  uczą wrażliwości. Uczniowie  realizowali  projekt  w  oparciu o książkę  J. Greena  pt. „Gwiazd naszych wina.   Mieli także możliwość  obejrzenia filmu powstałego  na  podstawie napisanej  książki.  W klasie odbył się  konkurs „  Z książką przez  cały dzień” ,  który  polegał   na wykonaniu najciekawszego  zdjęcia z  książką.

   Efektami  realizowanych  projektów klasowych oraz  innych  podejmowanych  działań w  ramach  Narodowego Programu  Rozwoju  Czytelnictwa  cała społeczność  szkolna   pochwaliła  się  podczas  apelu,  który  odbył się 15 grudnia 2017r.     Podczas   podsumowania     zostały  wręczone  dyplomy  i   upominki  dla  najlepiej  czytającej  klasy   oraz   Superczytelnika.   Najlepiej  czytającą  klasą    została  V b, natomiast  tytuł  Superczytelnika   przypadł   Wiktorowi Ogrodowczykowi  z klasy  V b.   W miesiącu  grudniu  uczniowie  głosowali  na  ulubioną  książkę  przeczytaną  z  nowości  zakupionych  z  dotacji  w  ramach NPRCZ.  W ten  sposób powstała  Złota  lista  książkowych  bestsellerów. A oto jej  wyniki:

  1. Afryka Kazika”

      2. „Gwiazd  naszych  wina”

      3. „Zaczynam  czytać  z  Martynką”

      4. „Magiczny  piesek”

      5. „Harry  Potter”

      6. „Magiczne  drzewo”

      7. „Samochody  świata”

      8. „Hobbit…”

      9. „Mały  Książę”

     10. „Czytam  sobie:  Świąty  Mikołaj”.

   W ramach  współpracy  z  Centrum  Kultury  i  Biblioteką  Publiczną  w Malanowie uczniowie klas trzecich  wzięli udział w spotkaniu autorskim  ze Zbigniewem Kołbą  w dniu 23 listopada  2017 r.  Uczniowie  klasy  VI b  uczestniczyli w  lekcji bibliotecznej, podczas  której  poznali  zasady funkcjonowania  biblioteki   i   korzystania  z katalogu  bibliotecznego. Ponadto  dzieci  naszej szkoły  brali udział  w  konkursach plastycznych  i  imprezach  czytelniczych, np. konkurs plastyczny pt.  „Nasze domowe  zwierzaki słodziaki”.   

   Realizacja  zadań wynikających  z  Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa  zaowocowała zwiększeniem  się  ilości  wypożyczonych  książek.  Niemal dwukrotnie  wzrosła liczba wypożyczeń  w porównaniu  z analogicznym  okresem ubiegłego roku szkolnego.  Księgozbiór biblioteki  wzbogacił się  nie tylko  o lektury szkolne, ale o książki  zgodne  z potrzebami  i zainteresowaniami czytelników. Uczniowie chętnie  uczestniczyli  w akcjach  promujących  czytelnictwo i  wykazali się  dużym  zaangażowaniem  w  realizację  klasowych projektów. Wzrosła świadomość  rodziców  w zakresie  znaczenia  książki.  Rodzice  wspólnie  z dziećmi  odwiedzają  bibliotekę, chętnie doradzają   swoim  dzieciom  w wyborze  książki  do czytania. 

  Dziękujemy  tym wszystkim,  którzy dostrzegli  sens podjętych  działań i włączyli  się  w  ich realizację.  Mamy nadzieję, że udało nam się  przekonać dzieci, że czytanie  może rozwijać  ich  wyobraźnię i poszerzyć  wiedzę  na temat  ludzi i świata. Czytanie  może  wpływać na to, że język  jakim  się  posługują  będzie  bogatszy i piękniejszy, a przede wszystkim, że  książka to  świetny  kompan  chociażby  na  jesienne  i zimowe  długie wieczory.  

 

                                                                                      Justyna   Balcerzak

galeria zdjęć


Pozostałe aktualności