Innowacja pedagogiczna: Przez żołądek do zdrowia po niemiecku
TYTUŁ INNOWACJI: Przez żołądek do zdrowia po niemiecku
OBJĘCI UCZNIOWIE: Kl. VI a, b
RODZAJ INNOWACJI: programowa, metodyczna, organizacyjna
INNOWACJA WDRAŻANA NA ZAJĘCICACH
LEKCYJNYCH: przyroda, lekcja wychowawcza
POZALEKCYJNYCH: język niemiecki
PROWADZĄCE: Julita Muszalska, Aldona Kapusta
Rok szkolny: 2018/2019
CELE INNOWACJI:
- Kształtowanie właściwych postaw i nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży.
- Uświadomienie odpowiedzialności za własne zdrowie.
- Poszerzenie zakresu słownictwa z języka niemieckiego.
- Utrwalenia zasad zachowania przy stole.
- Nauka nakrywania do stołu i zamawiania posiłków w języku niemieckim
W innowacji brali udział uczniowie klasy 6. Inspiracją do przeprowadzenia innowacji były warsztaty kulinarne przeprowadzone podczas wymiany polsko-niemieckiej. Celem warsztatów było przygotowanie tradycyjnych potraw kuchni niemieckiej i kuchni polskiej. Uczniowie wyposażeni przez swoich rodziców w produkty regionalne wykonali polską sałatkę jarzynową i niemiecką Kartoffelsalat. Uczniowie przygotowali również pierogi z serem, naleśniki oraz kapustę z puree i pieczonymi kiełbaskami- bratwurst. Do gotowania włączyli się też opiekunowie, którzy wykonali pyszny serowy deser, a Pan dyrektor przygotował staropolski żurek.
Drugą część warsztatów, to atrakcyjne zajęcia dekoracji potraw. Uczniowie wykonali dekoracje z owoców i warzyw. Dowiedzieli się czym jest carving, czyli coraz bardziej popularna w Europie technika zdobienia potraw. Następnie samodzielnie przygotowali piękne dekoracje, które ozdobiły stół oraz przygotowane potrawy.
Podsumowaniem warsztatów był wspólny posiłek z rodzicami i opiekunami, do którego uczniowie zaprosili w języku polskim i niemieckim, życząc wszystkim smacznego. Warsztaty były wspaniałą okazją do integracji i szlifowania języka.
REALIZACJA INNOWACJI
Rozpoczynając realizację naszej innowacji wspólnie z grupą omówiliśmy i przygotowaliśmy plan działania.
Na początku uczniowie zdobyli wiadomości na temat zdrowego trybu życia i odżywiania, były to pogadanki na lekcji przyrody i na lekcji wychowawczej.
Potem wspólnie w grupach gromadzili słownictwo niezbędne do tworzenia piramidy zdrowego żywienia, wykorzystując przy tym TIK oraz słowniki polsko – niemieckie. Pomocą okazały się przegotowane karty pracy, na których uczniowie zapisywali poprawnie słówka. Do nauki słówek użyliśmy również zasoby Internetu - różnorodnych stron za pomocą, których uczniowie poznali i uczyli się poprawnej wymowy.
Po zgromadzeniu słówek uczniowie w parach wykonywali plakaty przedstawiające piramidę zdrowego żywienia z opisami w języku obcym. Wykonane plakaty do dnia dzisiejszego zdobią klasę językową.
Następnym etapem naszej pracy było przygotowanie kanapek oraz, z inicjatywy dzieci, gofrów. Uczniowie samodzielnie podzielili się pracą (każdy miał do przyniesienia określone produkty). Na początku zajęć uczniowie po kolej kładli na stół produkty, szukali w słowniku jego znaczenia, zapisywali do zeszytu i uczyli się go na pamięć. Po odnalezieniu wszystkich słów, nastąpił czas przygotowywania kanapek i pieczenie gofrów. Sprawiło to uczniom wiele radości, zabawy ale przede wszystkim w wyniku tego działania wzbogacili swoje słownictwo.
Następnym etapem innowacji było przygotowanie w grupach 2 i 3 osobowych dialogów w restauracji. Byli to uczniowie początkujący w nauce języka niemieckiego, dlatego też niezbędna okazała się pomoc nauczyciela przy formułowaniu prostych pytań, zdań, próśb w języku obcym. Uczniowie wcielając się w aktorów, przebranych za kelnera i gości przy pomocy rekwizytów świetnie odegrali swoje role.
Ostatnim etapem naszej pracy było przygotowanie prezentacji multimedialnej, w tym celu wykorzystaliśmy pracownię informatyczną. W parach uczniowie wyszukiwali wiadomości na temat żywności w krajach niemieckojęzycznych. Dowiedzieli się co to jest Bratwurst, co ich sąsiedzi lubią jeść i pić.
EFEKTY INNOWACJI:
Wzrost zainteresowania młodzieży zdrowym odżywianiem;
- Nauka języka obcego w atrakcyjny sposób;
- Zdobycie przez uczniów wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zdrowego odżywiania;
- Wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności uczniów, a także kształtowanie ich wiadomości i umiejętności praktycznych;
- Korzystny wizerunek szkoły w środowisku, jako placówki promującej zdrowy styl życia;
- Posługiwanie się językiem obcym w sytuacjach z życia codziennego.