Archiwum wydarzeń

PODSUMOWANIE PROJEKTU: „Program Rozwoju Ucznia w Gminie Malanów” REALIZOWANEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W MALANOWIE W LATACH 2012 -2013
SP Malanów
W Szkole Podstawowej w Malanowie, zakończyła się realizacja projektu: „Program Rozwoju Ucznia w Gminie Malanów” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W dniu 05 grudnia 2013 roku, odbyło się podsumowanie, na które przybyli zaproszeni goście: pani Katarzyna Gorgolewska-Erkiet - Kierownik Gminnego Zespołu Obsługi Oświaty i pani Karolina Podgajna - Specjalista ds. realizacji projektu. Uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności i efekty pracy poszczególnych kół zainteresowań. Uroczystość rozpoczęli i zakończyli tanecznym krokiem uczniowie koła tanecznego, zaprezentowało się koło teatralne przedstawieniem pt.: „Szkolne teatrakcje”, odbyła się galeria prac plastycznych, można też było obejrzeć profesjonalny album przyrodniczy, który jest efektem pracy koła informatycznego.
W realizację projektu podczas IV semestrów włączonych było 179 uczniów z klas IV – VI, zorganizowanych w ponad 20 grupach zajęciowych w każdym semestrze i 15 nauczycieli.Projekt trafnie wpisał się w potrzeby naszej szkoły, wszelkie działania były realizowane i prowadzone zgodnie z wytycznymi, dlatego widoczne efekty są zadowalające.Istnieje ogromna potrzeba organizowania zajęć dodatkowych w zakresie indywidualizacji nauczania, w celu dotarcia do jak najszerszej grupy dzieci, zapewnienia im fachowej pomocy, umożliwienia normalnego funkcjonowania w społeczeństwie oraz wszechstronnego rozwoju możliwości, indywidualnych uzdolnień i predyspozycji. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, o czym świadczy bardzo wysoka frekwencja, jest o też potwierdzenie o zainteresowaniu dzieci zajęciami.
Zajęcia odbywały się w odpowiednich, do potrzeb salach dydaktycznych, sali gimnastycznej, pracowni komputerowej, bibliotece szkolnej i świetlicy, przy pomocy środków dydaktycznych, sprzętu audiowizualnego, literatury, przyborów i przyrządów dostępnych w szkole. Na podwyższenie jakości realizowanych zajęć w znacznym stopniu wpłynęły urządzenia, pomoce dydaktyczne i materiały biurowe zakupione na potrzeby realizacji zajęć w ramach projektu. Należą do nich między innymi: atrakcyjne pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci, a także dla dzieci z trudnościami i deficytami. Obserwuje się wzrost liczby dzieci z różnymi trudnościami i deficytami rozwojowymi. Mogą one opóźnić rozwój umysłowy, a także kształtować ujemne cechy osobowości, takie jak poczucie mniejszej wartości, nieśmiałość, zamykanie się w sobie. Zachowania takie utrudniają naukę, a niekiedy wręcz ją uniemożliwiają. Dzieci z trudnościami uczestniczyły w zajęciach: wyrównawczych z języka polskiego, angielskiego, matematyki, przyrody, Robusiowej Ortografii i Pakerze Pamięci. Praca nauczycieli polegała na pomocy dzieciom w zdobywaniu wiadomości i umiejętności oraz wyrównywaniu braków i pokonywaniu trudności.
Nauczyciele realizujący projekt pracowali różnymi technikami i metodami, jednocześnie traktując każdego ucznia indywidualnie. Dotyczyło to dzieci, które wykazywały dysfunkcje w procesie kształcenia oraz tych, z indywidualnymi zainteresowaniami i uzdolnieniami w różnych dziedzinach. Bardzo ważna jest praca również z tymi dziećmi. Rozwijały i doskonaliły one swoje talenty podczas zajęciach rozwijających: z matematyki, języka angielskiego, Pakera pamięci oraz kołach zainteresowań: humanistycznym, plastycznym, tanecznym, teatralnym, informatycznym i szachowym. Prowadzący stosowali atrakcyjne dla dzieci techniki i metody pracy, jak na przykład: pamięciowe techniki uczenia, język angielski – metoda obrazkowa Przeprowadzone zajęcia przyczyniły się do poszerzenia wiedzy z określonych dziedzin. Uczniowie mają za sobą liczne sukcesy, do których w pewnym stopniu przyczynił się również ich udział w zajęciach. Startują w konkursach, zdobywają doświadczenia. Na uwagę zasługują tu dzieci z koła szachowego - zwycięzcy Gminnej Ligi Szachowej oraz grupa taneczna, która wytańczyła pierwsze miejsce w powiecie.
Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych, wyrównawczych i rozwijających, a także wycieczki, organizowane w miejsca atrakcyjne pod względem poznawczym i dydaktycznym - do muzeów, teatrów, ośrodków techniki oraz innych miejsc związanych ze sztuką, nauką, kulturą i historią (do: Poznania, Wrocławia, Torunia, Warszawy, Łodzi), były z pewnością bardzo korzystne dla uczniów, dostarczyły sporo atrakcji, miały pozytywny wpływ na wzbogacenie realizowanych celów zajęć, korzystnie wpłynęły na rozwój poznawczej aktywności i zainteresowań uczniów. Działania te, w pewnym stopniu, wpływają motywująco na nauczycieli. Często są one wyzwaniem również dla nich, dlatego ciągle muszą poszukiwać i doskonalić swoje umiejętności, co daje ogromny zastrzyk energii, a widząc realne efekty swoich działań u uczniów, dostrzegają celowość swoich przedsięwzięć. Wszystkie działania i przedsięwzięcia nauczycieli oraz idące za nimi efekty uczniów przynoszą wiele korzyści i w znacznym stopniu podnoszą jakość pracy naszej szkoły.
Justyna Pietrzak
Koordynator szkolny