Dziś jest niedziela, 12.10.2025, imieniny Eustachego, Maksymiliana
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W MALANOWIE.

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W MALANOWIE.

DSC03990

    15 grudnia 2017 r. uczniowie klas I –VII  Szkoły Podstawowej  w Malanowie  udowodnili, że  czytają książki.  Tego dnia  wzięli  bowiem  udział  w  szkolnym  podsumowaniu  Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa.  Zgodnie  z  założeniami  biblioteka  szkolna  otrzymała  15 tys. złotych   na  zakup   nowości  książkowych.  Księgozbiór  biblioteki  wzbogacił się  o  1133  książki.  Dzięki  temu  uczniowie  klas I- VII  czytali  zakupione  książki ,  wybierając  swoje ulubione  tytuły.

   Przygotowania  do  tego  szkolnego  wydarzenia   trwały już  od kilku tygodni.  Uczniowie  brali  udział   w  realizacji różnych   klasowych   projektów  czytelniczych. Podejmowane  były  różnorodne  działania,  których  celem  było rozwijanie  kompetencji czytelniczych, odkrywanie  uzdolnień  u dzieci i rozwijanie ich, stwarzanie  warunków  do prezentowania  swych  osiągnięć.  Efekty  tej pracy  zostały  przedstawione  społeczności  szkolnej  właśnie  podczas  tej  uroczystości. 

  Swoją  obecnością   wydarzenie  to   uświetnili  zaproszeni  goście:  pani  Katarzyna  Gorgolewska- Erkiet -  kierownik  Centrum   Usług  Wspólnych  Urzędu  Gminy  Malanów,   pani  Joanna  Adamczyk – bibliotekarka  Biblioteki  Publicznej  w  Malanowie oraz  pani  Justyna  Dawicka   z  Rady  Rodziców  Szkoły  Podstawowej  w Malanowie .  Prowadzący  uroczystość  uczniowie  Julia Jafra  i Norbert  Pietrzak  serdecznie  powitali   także  dyrektora  szkoły ,   nauczycieli   i  wszystkich  uczniów.

  Na wstępie  uczennice   klasy  I a   zaśpiewały  piosenkę  pt. “  Biedroneczka”.  Kolorowe  stroje  dzieci  i  tekst  piosenki  wprowadziły  wszystkich   w świat małej  biedronki  Fionki.  Uczniowie  tejże klasy  realizowali  projekt  edukacyjny  “ Jestem  bohaterem książki – wcielanie  się  w  bohatera  książkowego”  w  oparciu  o serię  książeczek  o biedronce  Fionce.  Następnie  wysłuchaliśmy  piosenki pt. “ Nuda”  w  wykonaniu  uczniów  z klasy  I b.  Uczniowie  wykonali  także  kolorowe  albumy  do  przeczytanych  książeczek   o przygodach  hipopotama  Maksa.  W oparciu  o  serię  książek  o Maksie realizowali  klasowy  projekt pt.”  Jak  dobrze mieć  przyjaciela – nasz  przyjaciel  Maks.”  Po uczniach  z klas  pierwszych   zaprezentowali się  uczniowie klasy  drugiej.   W   krótkich  rymowankach   i piosence o kocie  Cukierku  zapoznali  wszystkich  z  bohaterem  książki,  którą  wybrali  do  czytania.  Klasa  II  realizowała  projekt pt. “ Czytam, bo lubię”.  Cała  klasa  prygotowała  także  kolorowy  plakat,  przedstawiający  przygody  kota  Cukierka.  Publiczność   po  obejrzeniu  występów   klas  pierwszych  i  drugiej  nagrodzili  wykonawców  brawami.   Po  tym  nadszedł  czas  na  występ  klasy  III a.  Uczniowie  tej  klasy  pracowali  w oparciu  o książkę  Agnieszki Frączek pt.  “Rany  Julek! O tym, jak  Julian Tuwim  został  poetą.” Realizując  projekt pt. “  Współcześnie  nam znani autorzy literatury dziecięcej. Rymowane  zabawy  z  Agnieszką  Frączek.”  mieli możliwość   zaznajomienia się  z najciekawszymi  utworami  tej autorki.    Podczas  występu  uczniowie  wyrecytowali   zabawne  wiersze  tej  pisarki.  

  Uczniowie  klasy  III b zaprezentowali  wspólnie  wykonany  album  zatytułowany “ Dużyna  pani Ewy, czyli  słów kilka o tym czego  nauczyła  nas  lektura.   Przedstawiony  album powstał  po zapoznaniu się   z   pouczającą  książką  Grzegorza Kasdepke pt: “  Drużyna   pani Miłki  czyli o szacunku , odwadze  i innych  wartościach.”

W trakcie  spotkania   wszyscy obecni  mieli okazję  podziwiać  przedstawienie   w  wykonaniu  uczniów  klasy  III c.   Uczniowie tej klasy  realizując  projekt  pt: “  Czytamy  i  bawimy się  w teatr”   wcielili się  w  bohaterów   książki  “Karolcia” .   Było  to  niesamowite  przeżycie  nie  tylko  dla  samych  aktorów,  ale  także  dla  widowni.    Uczniowie  klasy sportowej  IV a  wybrali  do  przeczytania   książkę  szczególnie  im  bliską.  Bohaterka  książki  Agnieszki  Chylińskiej  -  Zezia  też  uczęszcza  do klasy  sportowej.  Uczennica  klasy  IV a, Oktawia  Tutak  zachęciła   wszystkich do  przeczytania  tej  książki.   Kolejna  klasa ,  czyli  IV b  realizowała   projekt pt:  “Książki czytam –wiedzę  łykam”   Po  przeczytaniu   książki  Grażyny Bąkiewicz  “ Ale  historia…Mieszko  ty wikingu”  uczniowie  postanowili  namalować   książkę  w  formie  komiksu. Efektami   swojej pracy  podzielili  się  podczas uroczystości podsumowania.  Dodatkowo  uczniowie  pochwalili  się  piękną  recytacją  wiersza  pt: “ W bibliotece”.  Natomast  uczniowie  klasy  IV c zaznajomili   publiczność   z  zaletami  czytania książek.   W  oparciu  o  książkę  L. Bergen  pt: “Zośka  Życzliwa”  wspólnie  wykonali  drzewo  życzliwości. 

 Punktem   przewodnim   książek  wybieranych przez  uczniów  klas piątych  były  podróże.  Uczennice  klasy  V a  postanowiły  zabrać  wszystkich   w  podróż   z Nelą  - małą  reporterką.  W  trakcie   wyświetlanej   prezentacji  multimedialnej  zachęcały  do przeczytania  tej  niesamowitej  lektury .

  W  podróż  po  Afryce  zabrali nas  uczniowie klasy  V b.  Na   podstawie   książki  Łukasza  Wierzbickiego  pt: “Afryka  Kazika”   wspólnie wykonali   mapy  Afryki, przedstawiające podróż  bohatera  książki  Kazimierza Nowaka  przez  ten kontynent.  

  Klasa  VI a  kojarzy się  z  projektem  czytelniczym “  Czytam – jestem trendy” i książką  Marcina Prokopa.   Uczniowie  pokazali  lapbbooka , czyli  nowatorską   metodę  prezentacji  przeczytanej książki.    Uczniowie  tej klasy  zapoznawali   społeczność  szkolną  z   sylwetkami  polskich  noblistów.   Podczas  podsumowania  mogliśmy  obejrzeć  inscenizację  poświęconą   Wisławie  Szymborskiej  i  Czesławowi Miłoszowi.  

  Uczniowie  klasy  VI b  realizowali projekt “Polubić czytanie”  Wspólnie  czytali  powieść  pt: “Pax”, która  została nagrodzona  tytułem  Książki  Roku.  Podczas  spotkania  uczennice  tej klasy  zdradziły   kilka ciekawostek, które udało  im  się  dowiedzieć  podczas  wywiadów  z nauczycielami  na temat  ich ulubionych  książek  do czytania. 

 Klasa  VII a  podczas  zajęć lekcyjnych   czytała   książkę  pt: “Chłopak  z lasu”.    W liście  do koleżanki/kolegi  postanowili  zachęcić  do przeczytania  tej książki.   Jednym  z  listów do  koleżanki   pochwaliła  się  uczennica  Oliwia  Dziurzyńska.  

  Na  zakończenie     klasowych projektów  jako  ostatnie   wystąpiły  uczennice  klasy  VII b.   Przedstawiły  one   najciekawsze  zdjęcia    z   książką.     Uczniowie     tej  klasy    wybrali  do  wspólnego  czytania   wyjątkową  powieść   Johna   Greena    pt:  “ Gwiazd  naszych  wina” .     

    W  piątkowy  poranek wszyscy  zebrani   mogli  także  powspominać  realizację   innych  działań  podejmowanych   w  szkole  dzięki przedstawionej     prezentacji   multimedialnej.  Odczytała  ją   Joanna  Stefaniak – uczennica klasy  VII b. 

  Podczas   podsumowania  projektu   zostały  wręczone  dyplomy  i   upominki  dla  najlepiej  czytającej  klasy   oraz   Superczytelnika.   Najlepiej  czytającą  klasą    została  V b, natomiast  tytuł  Superczytelnika   przypadł   Wiktorowi Ogrodowczykowi  z klasy  V b.   Dyplomy nagrodzonym  wręczyła  bibliotekarka  szkolna  - p. Justyna  Balcerzak.  

  Na  zakończenie  uroczystości  z  ust  pana   dyrektora  Marka  Nowickiego padły  słowa  podziękowań  pod  adresem  wszystkich  zaangażowanych  w   realizację  szkolnego  projektu oraz  zaproszonych  gości.   Pan dyrektor     podkreślił   ogromną  rolę  czytelnictwa  w  życiu każdego człowieka, a zwłaszcza   w życiu  dziecka.

  galeria zdjęć                                                                         J. B.


Pozostałe aktualności