Dziś jest piątek, 24.06.2022, imieniny Jana, Danuty
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » Poznaj Sandomierz, Bieszczady, Łańcut

Poznaj Sandomierz, Bieszczady, Łańcut

Grupa na tle Bieszczad

W dniach 27- 29 kwietnia 2022 roku miał miejsce kolejny wyjazd uczniów naszej szkoły dofinansowany z programu „Poznaj Polskę”. Tym razem na wycieczkę na trasie Sandomierz- Bieszczady- Łańcut udali się uczniowie klas ósmych pod opieką pani Urszuli Kamińskiej oraz wychowawców Radosława Zwolińskiego , Arkadiusza Musiałkiewicza i Krzysztofa Mruka.

Atrakcją pierwszego dnia wycieczki było zwiedzanie urokliwych zakątków Sandomierza. Weszliśmy na taras widokowy na Bramie Opatowskiej, jedynej zachowanej bramie wjazdowej do średniowiecznego miasta, gdzie pod okiem przewodniczki mogliśmy obejrzeć panoramę miasta. Następnie przeszliśmy się Podziemną Trasą Turystyczną łączącą zespół dawnych piwnic, składów i lochów o długości 470 m. Przespacerowaliśmy się po sandomierskiej Starówce podziwiając Rynek, Ratusz, Furtę Dominikańską, a następnie lessowym wąwozem Królowej Jadwigi udaliśmy się do Muzeum Okręgowego, gdzie obejrzeliśmy bogate zbiory obiektów kultury ludowej, rzemiosła dawnego i archeologii oraz historii miasta i regionu. Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie Domu Długosza, w którym znajduje się Muzeum Diecezjalne ze zbiorami sztuki sakralnej. Po zakupie pamiątek udaliśmy się w dalszą podróż. Naszym celem były Bieszczady, a konkretnie pensjonat „Gawra” w Łączkach niedaleko Leska- najmniejszego miasta powiatowego w Polsce, gdzie zostaliśmy zakwaterowani.

Drugi dzień wycieczki poświęciliśmy jednym z najpiękniejszych zakątków naszego kraju- Bieszczadom- wyruszając w podróż Wielką Pętlą Bieszczadzką. Przemieszczając się bieszczadzkimi serpentynami z okien autokaru podziwialiśmy wspaniałe widoki, ogromne połacie lasów, a przewodniczka opowiadała historie miejscowej ludności- Bojków, Polaków, Ukraińców. Przejeżdżaliśmy przez Baligród- miejsce mordu dokonanego na Polakach przez bojowników UPA, urokliwe wsie Cisna i Wetlina, widzieliśmy wyludnione wsie bieszczadzkie, których ludność została zamordowana bądź przesiedlona w inne części kraju. Po dotarciu na parking na Przełęczy Wyżnej udaliśmy się na górską pieszą wycieczkę najpopularniejszym szlakiem Bieszczadzkiego Parku Narodowego w kierunku Połoniny Wetlińskiej, skąd rozciąga się wspaniały widok na okoliczne szczyty i połoniny. Wejście wymagało sporo wysiłku, ale wszystkim się udało. Po zejściu ze szlaku udaliśmy się w dalszą podróż. Przejeżdżając przez Ustrzyki Górne, Lutowiska, Ustrzyki Dolne i Uherce przyjechaliśmy nad Zaporę Solińską- największą tamę w Polsce, wybudowaną by ujarzmić rwące wody Sanu . Grupa dowiedziała się jak tama funkcjonuje, poznała jej parametry, niestety ze względu na remont nie mogliśmy się nią przespacerować. Pełni wrażeń wróciliśmy do pensjonatu. Po obiadokolacji udaliśmy się jeszcze na spacer po okolicy, korzystając z ładnej pogody integrowaliśmy się na świeżym powietrzu oraz piekliśmy kiełbaski przy ognisku.

Nadszedł trzeci dzień wyjazdu i niestety musieliśmy opuścić piękne Bieszczady, ale nie był to jeszcze koniec wycieczki. Po śniadaniu i wykwaterowaniu udaliśmy się do Komańczy, aby zwiedzić miejsca związane z uwięzieniem kardynała Stefana Wyszyńskiego. Następnie przejechaliśmy do jednej z najwspanialszych rezydencji magnackich w Polsce- siedziby rodu Potockich i Lubomirskich w Łańcucie. Zwiedzaliśmy bogate wnętrza wspaniałej budowli arystokratycznej, piękne oryginalnie wyposażone sale, a następnie bogatą kolekcję powozów konnych wraz z akcesoriami. Był to już niestety ostatni punkt programu. Po zjedzeniu obiadu udaliśmy się do autokaru, aby wyruszyć w długą podróż powrotną. W późnych godzinach wieczornych zadowoleni dotarliśmy do Malanowa, gdzie czekali stęsknieni rodzice.