Sprawozdanie z działań podjętych w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wlkp. w Malanowie w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej w Malanowie otrzymała w roku 2017 środki finansowe na zakup książek. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 1133 woluminy wartości 15 000 zł. W marcu 2017 r. zorganizowaliśmy głosowanie uczniów pt. „Zastanów się i wybierz – Twoja ulubiona książka w bibliotece.” W oparciu o oddane głosy dokonaliśmy wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań przekazywane podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Ponadto wzięto pod uwagę propozycje rodziców i nauczycieli. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikami Biblioteki Publicznej w Malanowie oraz Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Turku przede wszystkim pod kątem wyposażenia biblioteki w lektury szkolne, nowości wydawnicze, a także zainteresowań czytelników. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona w lektury szkolne, które stanowiły 31 % zakupionych książek. Największym zainteresowaniem cieszą się tzw. nowości wydawnicze. Są wśród nich: Jej wysokość Zosia, seria Zaczynam czytać z Martynką, Zośka Ryzykantka, Był sobie pies, Samochody świata, Gwiazdy piłki nożnej, Nasi ulubieńcy – Psy, Lewandowski. Wygrane marzenia, Turtles i inne. Zakupiono także książki z powiększoną czcionką, kolorowym tekstem i przewagą ilustracji dla dzieci słabiej widzących oraz książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym. Ale to nie wszystkie zalety realizacji projektu. Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo. Cała społeczność szkolna zaangażowała się w realizację projektu. Zaplanowano szereg różnorodnych działań. Na stronie internetowej szkoły została zamieszczona informacja o zakupie nowości czytelniczych dla naszych uczniów. Książki zaczęły cieszyć się dużym zainteresowaniem. Dzieci coraz chętniej zaczęły odwiedzać bibliotekę i korzystać z jej nowych zbiorów. Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów, którzy mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji letnich. W szkole pojawiły się gazetki reklamujące zakupione książki i hasła propagujące czytelnictwo. Podczas listopadowego spotkania z rodzicami kierownik Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Turku, pani Ewa Kiwak wygłosiła prelekcję na temat wpływu czytelnictwa na rozwój dziecka. Rodzice otrzymali także list pt. „Dlaczego warto czytać dzieciom książki”. Na szkolnym holu rodzice mogli zapoznać się zaletami czytania książek. W czasie realizacji programu zorganizowano wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów. Dużą popularnością wśród uczniów cieszyła się akcja czytelnicza „ Rzucam i czytam”, podczas której uczniowie przerywali zajęcia lekcyjne i rezerwowali go na wspólne czytanie książek. 27 października i 1 grudnia 2017 roku w szkole odbyły się „Wieczorki z biblioteką” , w czasie których uczniowie brali udział w podchodach na terenie szkoły. W trakcie październikowego spotkania obchodzono święto biblioteki z okazji Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych. Dla uczestników imprezy przygotowano słodką niespodziankę. Natomiast w grudniu zabawa połączona była z wróżbami andrzejkowymi. Uczniowie klas starszych w czasie jednodniowych wycieczek szkolnych: Łowicz- Arkadia-Nieborów- Żelazowa Wola- Sromów oraz Wrocław czytali książki w trakcie podróży i promowali czytanie w różnych zwiedzanych obiektach np. Sky Tower. Jednymi z najprzyjemniejszych były również chwile spędzone w bibliotece na słuchaniu głośnego czytania. Podczas piątkowych przerw „ obiadowych” uczniowie spotykali się w bibliotece na „przerwie z książką”. Bibliotekarka czytała wtedy dzieciom książkę J. Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych”. W okresie przedświątecznym w szkole zorganizowano kiermasz książek. Uczniowie mieli możliwość zakupu ciekawych pozycji do swoich prywatnych biblioteczek, bądź mogli zakupić książkę i podarować jako prezent pod choinkę. Przeprowadzono lekcje biblioteczne, na których promowano zakupioną literaturę i zachęcano do korzystania z biblioteki szkolnej. Podczas lekcji wychowawczych w klasach IV- VII odbyły się pogadanki na temat „ Dlaczego warto czytać książki”. Bardzo miłym i niezapomnianym wydarzeniem było spotkanie autorskie z panią Agnieszką Frączek. W spotkaniu, w dniu 21 grudnia 2017 r. uczestniczyli uczniowie klas trzecich oraz klasy drugiej wraz z wychowawczyniami. Pisarka w ciepły i miły dla ucha sposób czytała fragmenty swoich książek. Na koniec autorka rozdała wiele autografów i dedykacji. Nie mogło zabraknąć wspólnych zdjęć z gościem. W toku realizacji NPRCZ poszczególne klasy realizowały szeroki wachlarz projektów promujących książki i czytelnictwo.
Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
Klasa I a - Jestem bohaterem książki – wcielanie się w bohatera książkowego. Uczniowie po wspólnym przeczytaniu serii książeczek o biedronce Fionce wykonywali prace plastyczne, które zostały zebrane w postaci albumów. W klasie odbył się konkurs na najładniej wykonaną biedronkę z plasteliny. Uczniowie na lekcjach opowiadali o przygodach Fionki. Wspólnie uczyli się piosenki pt. „Biedroneczka” i projektowali strój biedronki.
Klasa I b - Jak dobrze mieć przyjaciela – nasz przyjaciel Maks. Uczniowie po zapoznaniu się z treścią książeczek z serii pt. „Świat Maksa” wykonywali ilustracje do przeczytanych książek. Wspólnie przygotowywali kolorowe albumy o przygodach Maksa. Pierwszoklasiści złożyli wizytę w bibliotece szkolnej i wypożyczyli pierwszą książkę.
Klasa II - Czytam, bo lubię. Uczniowie na lekcjach czytali książkę Waldemara Cichonia pt. „ Cukierku, ty łobuzie”. Na podstawie przeczytanej książki opowiadali o przygodach zabawnego kota oraz przygotowywali plakat o Cukierku. W klasie przeprowadzono konkurs pięknego czytania dowolnie przygotowanego fragmentu książki. Uczniowie układali rymowanki i uczyli się piosenki o kotku. Uczestniczyli także w spotkaniu z pisarką Agnieszką Frączek oraz wyjeździe do Teatru Muzycznego na spektakl pt. „ Smurfowisko czyli Gargamel złapany”.
Klasa III a - Współcześnie nam znani autorzy literatury dziecięcej. Rymowane zabawy z Agnieszką Frączek. Uczniowie zapoznawali się z wierszami pochodzącymi z książki „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą.” W klasie odbył się konkurs na najpiękniejszą recytację wierszy A. Frączek. Wspólnie wykonano gazetkę tematyczną i wystawę innych książek autorki. Uczniowie mieli okazję osobiście poznać panią Agnieszkę Frączek podczas spotkania, w którym uczestniczyli. Na spotkaniu mieli przyjemność zaprezentować wyuczone przez siebie wiersze autorki.
Klasa III b - Współcześnie nam znani autorzy literatury dziecięcej. Moda na czytanie - Grzegorz Kasdepke. Na lekcjach wspólnie czytano książkę pt. „ Drużyna pani Miłki czyli o szacunku, odwadze i innych wartościach.”. Następnie uczniowie pod kierunkiem wychowawczyni opracowywali i wykonywali album klasy III b, zatytułowany „ Drużyna pani Ewy, czyli słów kilka o tym czego nauczyła nas lektura.” Uczniowie uczestniczyli w spotkaniach autorskich z pisarzami: p. Agnieszką Frączek i p. Zbigniewem Kołbą.
Klasa III c - Czytamy i bawimy się w teatr. Trzecioklasiści dzielili się wrażeniami z kolegami po przeczytaniu książki M. Kruger pt. „Karolcia”. Na lekcji opisywali tytułową bohaterkę książki oraz wykonywali ilustrację ulubionej postaci. Na podstawie ilustracji powstała kolorowa książeczka. Dodatkowo dzieci przygotowywały korale z koralików. Największym przedsięwzięciem do realizacji dla klasy III c było przygotowywanie inscenizacji fragmentu książki „ Karolcia”. Uczniowie pracowali przy dekoracji i strojach do szkolnego spektaklu, który został wystawiony społeczności szkolnej w dniu 15 grudnia 2017 r.
Klasa IV a - Zezia – bohaterka nam bliska. Uczniowie klasy czwartej wspólnie czytali książkę Agnieszki Chylińskiej pt. „ Zezia i wszystkie problemy świata”. Na lekcji języka polskiego opisywali tytułową bohaterkę książki – Zezię oraz jej rodzinę. Wykonywali ilustrację do wybranej książki oraz pisali wypracowanie zachęcające kolegę lub koleżankę do przeczytania książki o przygodach Zezi. W klasie powstała prezentacja multimedialna dotycząca wybranej książki. Dodatkowo uczniowie po przeczytaniu lektury „ Kajko i Kokosz” pracowali w grupach nad komiksem pt. „ Dalsze losy Kajko i Kokosza”.
Klasa IV b - Książki czytam- wiedzę łykam. Czwartoklasiści realizowali swój projekt w oparciu o książkę Grażyny Bąkiewicz pt. „ Ale historia…Mieszko, ty wikingu”. Na podstawie przeczytanej książki układali plan wydarzeń i wykonywali w grupach komiks o przygodach bohaterów książki. Uczniowie brali udział w klasowym konkursie pięknej recytacji wiersza „ W bibliotece”. Uczestniczyli także w lekcji bibliotecznej dotyczącej korzystania ze zbiorów biblioteki.
Klasa IV c - Książki kształtują charakter. Uczniowie po przeczytaniu książki Lary Bergen pt. „ Zośka życzliwa” układali plan wydarzeń do książki oraz wspólnie wykonywali drzewo życzliwości. Przygotowywali plakaty promujące czytanie. Podczas lekcji bibliotecznej rozmawiali o zaletach czytania książek.
Klasa V a - Książka świat otwiera ogromny. Uczniowie klasy V a realizowali projekt w oparciu o książki z serii: „ Nela- mała reporterka”. Dzięki temu powstała w tej klasie ciekawa i bogata w treści przyrodnicze prezentacja multimedialna o podróżach małej Neli. Uczniowie wspólnie pracowali przy wykonaniu plakatów zachęcających do czytania książek. Uczestniczyli także w spektaklu pt. „Piękna i bestia” w Teatrze Muzycznym w Łodzi.
Klasa V b – Wielka przygoda z książką. W wielką i niezapomnianą podróż do Afryki zabrała uczniów książka Łukasza Wierzbickiego pt. „ Afryka Kazika”. Uczniowie wspólnie układali plan wydarzeń do przeczytanej książki i wykonali mapy Afryki z trasą wędrówki polskiego podróżnika Kazimierza Nowaka.
Klasa VI a – Czytam-jestem trendy. Uczniowie na lekcjach wspólnie czytali książkę Marcina Prokopa „ Longin, tu byłem”. Na podstawie książki powstał lapbook, którego uczniowie zaprezentowali na uroczystości podsumowania projektu. Uczniowie przygotowali także akademie dla uczniów klas IV-VII poświęconą polskim noblistom w dziedzinie literatury. Wykonali gazetkę tematyczną poświęconą Laureatom Literackiej Nagrody Nobla.
Klasa VI b – Polubić czytanie. Uczniowie na lekcjach czytali powieść S. Pennypacker pt. „Pax”, która została nagrodzona tytułem Książki Roku 2016. Na lekcji języka polskiego, pracując w grupach przedstawili losy bohaterów w postaci komiksu. Chętni uczniowie przygotowywali prezentacje multimedialne pt. „ Książka i jej historia” a także przeprowadzili wywiady z nauczycielami na temat ich ulubionej książki. Wspólnie z wychowawczynią brali udział w lekcji bibliotecznej w bibliotece publicznej.
Klasa VII a – Książki moim przyjacielem. Po przeczytaniu książki pt. „ Chłopak z lasu” uczniowie tej klasy w liście do koleżanki, kolegi zachęcali do przeczytania tej książki. Pracowali wspólnie przy wykonywaniu plakatów promujących czytelnictwo oraz opracowali złote myśli o książkach.
Klasa VII b – Książki uczą wrażliwości. Uczniowie realizowali projekt w oparciu o książkę J. Greena pt. „Gwiazd naszych wina. Mieli także możliwość obejrzenia filmu powstałego na podstawie napisanej książki. W klasie odbył się konkurs „ Z książką przez cały dzień” , który polegał na wykonaniu najciekawszego zdjęcia z książką.
Efektami realizowanych projektów klasowych oraz innych podejmowanych działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa cała społeczność szkolna pochwaliła się podczas apelu, który odbył się 15 grudnia 2017r. Podczas podsumowania zostały wręczone dyplomy i upominki dla najlepiej czytającej klasy oraz Superczytelnika. Najlepiej czytającą klasą została V b, natomiast tytuł Superczytelnika przypadł Wiktorowi Ogrodowczykowi z klasy V b. W miesiącu grudniu uczniowie głosowali na ulubioną książkę przeczytaną z nowości zakupionych z dotacji w ramach NPRCZ. W ten sposób powstała Złota lista książkowych bestsellerów. A oto jej wyniki:
- Afryka Kazika”
2. „Gwiazd naszych wina”
3. „Zaczynam czytać z Martynką”
4. „Magiczny piesek”
5. „Harry Potter”
6. „Magiczne drzewo”
7. „Samochody świata”
8. „Hobbit…”
9. „Mały Książę”
10. „Czytam sobie: Świąty Mikołaj”.
W ramach współpracy z Centrum Kultury i Biblioteką Publiczną w Malanowie uczniowie klas trzecich wzięli udział w spotkaniu autorskim ze Zbigniewem Kołbą w dniu 23 listopada 2017 r. Uczniowie klasy VI b uczestniczyli w lekcji bibliotecznej, podczas której poznali zasady funkcjonowania biblioteki i korzystania z katalogu bibliotecznego. Ponadto dzieci naszej szkoły brali udział w konkursach plastycznych i imprezach czytelniczych, np. konkurs plastyczny pt. „Nasze domowe zwierzaki słodziaki”.
Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zaowocowała zwiększeniem się ilości wypożyczonych książek. Niemal dwukrotnie wzrosła liczba wypożyczeń w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku szkolnego. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się nie tylko o lektury szkolne, ale o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników. Uczniowie chętnie uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo i wykazali się dużym zaangażowaniem w realizację klasowych projektów. Wzrosła świadomość rodziców w zakresie znaczenia książki. Rodzice wspólnie z dziećmi odwiedzają bibliotekę, chętnie doradzają swoim dzieciom w wyborze książki do czytania.
Dziękujemy tym wszystkim, którzy dostrzegli sens podjętych działań i włączyli się w ich realizację. Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać dzieci, że czytanie może rozwijać ich wyobraźnię i poszerzyć wiedzę na temat ludzi i świata. Czytanie może wpływać na to, że język jakim się posługują będzie bogatszy i piękniejszy, a przede wszystkim, że książka to świetny kompan chociażby na jesienne i zimowe długie wieczory.
Justyna Balcerzak
Pozostałe aktualności
-
Wyróżnienie w konkursie
-
Wybory przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego
-
Ślubowanie pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej w Malanowie
-
TYDZIEŃ O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
-
Narodowy Dzień Sportu w naszej szkole
-
Złoto, podwójne srebro i brąz w biegach przełajowych
-
Przygoda na Dzikim Zachodzie
-
Spotkanie z policjantem
-
Uczniowie klas ósmych na pielgrzymce w Licheniu
-
Klasy siódme na warsztatach kulinarnych i w muzeum w Turku
-
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
-
Kurs e-learningowym pt „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”.
-
Integracyjny happening ekologiczny…
-
Audycja muzyczna „Muzyczne wspomnienie wakacji”
-
"Jesień bez infekcji"