Dziś jest czwartek, 09.10.2025, imieniny Arnolda, Dionizego
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » Sprawozdanie z projektu „Planeta Energii”

Sprawozdanie z projektu „Planeta Energii”

DSC01970

W ramach projektu ,,Planeta Energii” nasza szkoła wzięła udział w konkursie dla nauczycieli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, którego głównym celem jest edukacja najmłodszych nt. energii elektrycznej, jej roli w codziennym życiu oraz niebezpieczeństw, jakie niesie ze sobą nieprawidłowe korzystanie z urządzeń elektrycznych lub nierozważne zachowanie w pobliżu obiektów energetycznych.

W projekcie uczestniczyli uczniowie klas IIa, IIb, IIc pod kierunkiem wychowawców E. Stelmaszak, Marii Prentczyńskiej i A. Jasnowskiej. Wszystkie działania dostosowane były do możliwości rozwojowych dzieci. Podczas przeprowadzanych działań uczniowie rozbudzali ciekawość poznawczą, zdobywali i utrwalali nowe treści w przyjaznej dla wszystkich atmosferze podczas zajęć.

Realizacja projektu obejmowała przeprowadzenie lekcji na następujące tematy:

  • Od łuczywa do żarówki energooszczędnej.
  • Jak to się dzieje, że żarówka świeci?
  • Gdy zostaję sam w domu.
  • Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
  • Dziwne zachowanie balonów.
  • O przewodnikach i izolatorach słów kilka.

W ramach działań dodatkowych zostały podjęte następujące czynności:

Wycieczka do Eksperymentarium w Łodzi.  28.11.2016r.

Realizacja projektu ”Planeta energii” rozpoczęła się udziałem w  zintegrowanych działaniach edukacyjno-poznawczych w Eksperymentarium w Łodzi.  Uczniowie uczestniczyli w zadaniach pod wspólnym hasłem: Tajniki elektroniki. Na zajęciach poświęconych elektronice i elektryczności zamieniły się w małych inżynierów. Poznały źródła energii – odnawialne oraz nieodnawialne, dowiedziały się jak to się dzieje, że prąd może płynąć i jakie materiały mu to umożliwiają. Zbudowały własne obwody elektryczne za pomocą zestawów kreatywnych oraz pozyskały prąd z ziemniaków i cytryn. Szczególnie fascynujące okazało się  tworzenie obwodu z własnych ciał i odczucie jak przepływał prąd. Dzięki zadaniom z optyki poznały w jaki sposób tworzą się kolory oraz jak działają odblaski. Ta ciekawa wycieczka połączyła naukę z zabawą, dzięki czemu nawet najnudniejsze zjawiska, procesy i teorie usłyszane na lekcjach okazują się mieć niejednokrotnie zaskakujące zastosowanie w codziennym życiu i stają się dla ” młodego naukowca” zrozumiałe i interesujące.

Wystawa „Dawne urządzenia domowe”

Z przyniesionych dawnych urządzeń  wspólnie stworzyliśmy wystawę, którą podziwiali uczniowie naszej szkoły. W gromadzenie eksponatów zaangażowali się bardzo aktywnie rodzice i dziadkowie uczniów dostarczając dawne urządzenia.

Zajęcia eksperymentalne „W poszukiwaniu przewodników i izolatorów”

Na zajęciach dodatkowych zadaniem uczniów było sprawdzenie co przewodzi prąd, a co nie. W klasie powstało kilka stanowisk na których umieszczono włączniki,  przewody elektryczne, żarówki,  przedmioty plastykowe, metalowe, wodę destylowaną i wodę z cukrem.  Każdy uczeń mógł drogą prób i błędów sprawdzić, które z elementów znajdujących się na stolikach przewodzą prąd, które są izolatorami.

 Konkurs plastyczny  pt.:„ Jak oszczędzamy energię elektryczną w domu”. 

W celu zainteresowania uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej w Malanowie tematyką dotyczącą energii elektrycznej i sposobu jego oszczędzania oraz wyjaśnienia pojęcia czym jest np. energia elektryczna, skąd pochodzi i jak oszczędzanie jej korzystnie wpływa na życie na Ziemi, ogłoszono  w ramach działań projektowych „Planeta energii” konkurs plastyczny pt.:„ Jak oszczędzamy energię elektryczną w domu”. Decyzją Jury I miejsce w konkursie zdobył Dawid Janicki ( II b), II miejsce zdobyli: Maciej Rosicki ( II b) i Agata Kolanowska (II c) oraz III miejsce zajęli: Amelia Stasiak (II a) i Oliwia Orligóra ( II b). Jury przyznało także wyróżnienie dla Natalii Tomczyk ( II b ) za ciekawą praca przestrzenną.

Teatrzyk cieni pt. „Ucieczka smoków”

Na zajęciach dodatkowych z uczniem zdolnym postanowiliśmy przygotować teatrzyk cieni.

Pomysłem do przygotowania teatrzyku było poznanie przez uczniów czym jest i jak powstaje cień.Dnia 26 stycznia 2017r. uczniowie zaprezentowali  przedstawienie uczniom klas I-III. Teatrzyk opowiadał o smokach, które uciekły z bajki, ponieważ chciały zwiedzić świat.W ten sposób uczniowie chcieli pokazać, że światło można wykorzystać także do zabawy cieniem, spędzić miło i wesoło czas, pamiętając o zasadach bezpieczeństwa. Dzieci świetnie się bawiły, a przy okazji wiele nauczyły.

 

Dzień z ENERGĄ w szkole - spotkanie z przedstawicielami Energa Operator S.A. w Kaliszu

W dniu 27 stycznia 2017r. w lekcjach i doświadczeniach uczestniczyły klasy I-III naszej szkoły ucząc się bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej. W trakcie spotkań lekcyjnych pracownicy ENERGA- OPERATOR SA:  panie Agnieszka Zalejska, Katarzyna Wawrzków i pan Konrad Kustosz rozmawiali z uczniami o korzyściach płynących z użytkowania urządzeń na prąd oraz o zasadach bezpieczeństwa w trakcie ich użytkowania, jak również o bezpieczeństwie w pobliżu szeroko rozumianej infrastruktury elektroenergetycznej.Celem działań jest zmniejszenie liczby wypadków porażenia prądem wśród najmłodszych użytkowników i wzrost świadomego użytkowania energii elektrycznej. Uczniowie klas I-III otrzymali książeczki „W krainie prądu elektrycznego” z płytą oraz puzzle. Nauczyciele zostali wyposażeni w materiały metodyczne do lekcji.

Warsztaty z ratownikami pożarnictwa OSP Malanów

W ramach poszerzania wiadomości uczniów dnia 25 stycznia 2017 roku zorganizowane zostały warsztaty, na które zaproszono ratowników  pożarnictwa OSP w Malanowie. Pani Alicja Stefaniak i pan Sebastian Płóciennik przekazali uczniom zasady postępowania w przypadku porażenia prądem. Pokazali krok po kroku, jak uniknąć porażenia, ale także jak postępować, gdy do takiego zagrożenia dojdzie. Kolejnym etapem była prezentacja zasad postępowania w sytuacji, gdy należy wezwać  pomoc. Prowadzący  pokazali uczniom jak ułożyć poszkodowanego przytomnego w pozycji bezpiecznej, a następnie, a potem gdy poszkodowany był nieprzytomny i nie oddychał. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem doskonalili kolejne umiejętności na przygotowanych fantomach osób dorosłych.

Uczniowie chętnie uczestniczyli w ćwiczeniach praktycznych, dzięki którym mogli zaobserwować efekt świecenia żarówki, samodzielnie łączyli obwody elektryczne. Ułatwiło to bezpośrednie poznanie omawianego problemu. Przeprowadzaliśmy doświadczenia, tworzyliśmy prace plastyczne. Praca na lekcjach miała charakter indywidualny i grupowy.  Udział każdego ucznia w zbiorowym wysiłku sprzyjał kształtowaniu wspólnych przekonań i postaw proekologicznych. Spotkanie z Planetą Energii było dla uczniów  czasem ciekawej przygody i nauki połączonej z zabawą, czasem twórczych wyzwań, podczas których ujawniły się nowe dziecięce talenty. Uczniowie nie tylko  nauczyli się, jak dbać o własne bezpieczeństwo, ale podzielili się  zdobytą  wiedzą  oraz umiejętnościami ze swoimi kolegami  i domownikami. Szczegółowe sprawozdanie z realizacji scenariuszy oraz zadań dodatkowych  wraz z  dokumentacją zdjęciową opracowane przez wychowawców, zostało przesłane na adres Planety Energii , aby wziąć  udział w ogólnopolskim konkursie.

Wychowawczynie serdecznie dziękują wszystkim, którzy zaangażowali się w pomoc podczas realizacji projektu

                                                                          Wychowawczynie klas II

                                                           M. Prentczyńska, E. Stelmaszak, A. Jasnowska

 Galeria


Pozostałe aktualności