Sprawozdanie z projektu „Planeta Energii”

W ramach projektu ,,Planeta Energii” nasza szkoła wzięła udział w konkursie dla nauczycieli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, którego głównym celem jest edukacja najmłodszych nt. energii elektrycznej, jej roli w codziennym życiu oraz niebezpieczeństw, jakie niesie ze sobą nieprawidłowe korzystanie z urządzeń elektrycznych lub nierozważne zachowanie w pobliżu obiektów energetycznych.
W projekcie uczestniczyli uczniowie klas IIa, IIb, IIc pod kierunkiem wychowawców E. Stelmaszak, Marii Prentczyńskiej i A. Jasnowskiej. Wszystkie działania dostosowane były do możliwości rozwojowych dzieci. Podczas przeprowadzanych działań uczniowie rozbudzali ciekawość poznawczą, zdobywali i utrwalali nowe treści w przyjaznej dla wszystkich atmosferze podczas zajęć.
Realizacja projektu obejmowała przeprowadzenie lekcji na następujące tematy:
- Od łuczywa do żarówki energooszczędnej.
- Jak to się dzieje, że żarówka świeci?
- Gdy zostaję sam w domu.
- Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
- Dziwne zachowanie balonów.
- O przewodnikach i izolatorach słów kilka.
W ramach działań dodatkowych zostały podjęte następujące czynności:
Wycieczka do Eksperymentarium w Łodzi. 28.11.2016r.
Realizacja projektu ”Planeta energii” rozpoczęła się udziałem w zintegrowanych działaniach edukacyjno-poznawczych w Eksperymentarium w Łodzi. Uczniowie uczestniczyli w zadaniach pod wspólnym hasłem: Tajniki elektroniki. Na zajęciach poświęconych elektronice i elektryczności zamieniły się w małych inżynierów. Poznały źródła energii – odnawialne oraz nieodnawialne, dowiedziały się jak to się dzieje, że prąd może płynąć i jakie materiały mu to umożliwiają. Zbudowały własne obwody elektryczne za pomocą zestawów kreatywnych oraz pozyskały prąd z ziemniaków i cytryn. Szczególnie fascynujące okazało się tworzenie obwodu z własnych ciał i odczucie jak przepływał prąd. Dzięki zadaniom z optyki poznały w jaki sposób tworzą się kolory oraz jak działają odblaski. Ta ciekawa wycieczka połączyła naukę z zabawą, dzięki czemu nawet najnudniejsze zjawiska, procesy i teorie usłyszane na lekcjach okazują się mieć niejednokrotnie zaskakujące zastosowanie w codziennym życiu i stają się dla ” młodego naukowca” zrozumiałe i interesujące.
Wystawa „Dawne urządzenia domowe”
Z przyniesionych dawnych urządzeń wspólnie stworzyliśmy wystawę, którą podziwiali uczniowie naszej szkoły. W gromadzenie eksponatów zaangażowali się bardzo aktywnie rodzice i dziadkowie uczniów dostarczając dawne urządzenia.
Zajęcia eksperymentalne „W poszukiwaniu przewodników i izolatorów”
Na zajęciach dodatkowych zadaniem uczniów było sprawdzenie co przewodzi prąd, a co nie. W klasie powstało kilka stanowisk na których umieszczono włączniki, przewody elektryczne, żarówki, przedmioty plastykowe, metalowe, wodę destylowaną i wodę z cukrem. Każdy uczeń mógł drogą prób i błędów sprawdzić, które z elementów znajdujących się na stolikach przewodzą prąd, które są izolatorami.
Konkurs plastyczny pt.:„ Jak oszczędzamy energię elektryczną w domu”.
W celu zainteresowania uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej w Malanowie tematyką dotyczącą energii elektrycznej i sposobu jego oszczędzania oraz wyjaśnienia pojęcia czym jest np. energia elektryczna, skąd pochodzi i jak oszczędzanie jej korzystnie wpływa na życie na Ziemi, ogłoszono w ramach działań projektowych „Planeta energii” konkurs plastyczny pt.:„ Jak oszczędzamy energię elektryczną w domu”. Decyzją Jury I miejsce w konkursie zdobył Dawid Janicki ( II b), II miejsce zdobyli: Maciej Rosicki ( II b) i Agata Kolanowska (II c) oraz III miejsce zajęli: Amelia Stasiak (II a) i Oliwia Orligóra ( II b). Jury przyznało także wyróżnienie dla Natalii Tomczyk ( II b ) za ciekawą praca przestrzenną.
Teatrzyk cieni pt. „Ucieczka smoków”
Na zajęciach dodatkowych z uczniem zdolnym postanowiliśmy przygotować teatrzyk cieni.
Pomysłem do przygotowania teatrzyku było poznanie przez uczniów czym jest i jak powstaje cień.Dnia 26 stycznia 2017r. uczniowie zaprezentowali przedstawienie uczniom klas I-III. Teatrzyk opowiadał o smokach, które uciekły z bajki, ponieważ chciały zwiedzić świat.W ten sposób uczniowie chcieli pokazać, że światło można wykorzystać także do zabawy cieniem, spędzić miło i wesoło czas, pamiętając o zasadach bezpieczeństwa. Dzieci świetnie się bawiły, a przy okazji wiele nauczyły.
Dzień z ENERGĄ w szkole - spotkanie z przedstawicielami Energa Operator S.A. w Kaliszu
W dniu 27 stycznia 2017r. w lekcjach i doświadczeniach uczestniczyły klasy I-III naszej szkoły ucząc się bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej. W trakcie spotkań lekcyjnych pracownicy ENERGA- OPERATOR SA: panie Agnieszka Zalejska, Katarzyna Wawrzków i pan Konrad Kustosz rozmawiali z uczniami o korzyściach płynących z użytkowania urządzeń na prąd oraz o zasadach bezpieczeństwa w trakcie ich użytkowania, jak również o bezpieczeństwie w pobliżu szeroko rozumianej infrastruktury elektroenergetycznej.Celem działań jest zmniejszenie liczby wypadków porażenia prądem wśród najmłodszych użytkowników i wzrost świadomego użytkowania energii elektrycznej. Uczniowie klas I-III otrzymali książeczki „W krainie prądu elektrycznego” z płytą oraz puzzle. Nauczyciele zostali wyposażeni w materiały metodyczne do lekcji.
Warsztaty z ratownikami pożarnictwa OSP Malanów
W ramach poszerzania wiadomości uczniów dnia 25 stycznia 2017 roku zorganizowane zostały warsztaty, na które zaproszono ratowników pożarnictwa OSP w Malanowie. Pani Alicja Stefaniak i pan Sebastian Płóciennik przekazali uczniom zasady postępowania w przypadku porażenia prądem. Pokazali krok po kroku, jak uniknąć porażenia, ale także jak postępować, gdy do takiego zagrożenia dojdzie. Kolejnym etapem była prezentacja zasad postępowania w sytuacji, gdy należy wezwać pomoc. Prowadzący pokazali uczniom jak ułożyć poszkodowanego przytomnego w pozycji bezpiecznej, a następnie, a potem gdy poszkodowany był nieprzytomny i nie oddychał. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem doskonalili kolejne umiejętności na przygotowanych fantomach osób dorosłych.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w ćwiczeniach praktycznych, dzięki którym mogli zaobserwować efekt świecenia żarówki, samodzielnie łączyli obwody elektryczne. Ułatwiło to bezpośrednie poznanie omawianego problemu. Przeprowadzaliśmy doświadczenia, tworzyliśmy prace plastyczne. Praca na lekcjach miała charakter indywidualny i grupowy. Udział każdego ucznia w zbiorowym wysiłku sprzyjał kształtowaniu wspólnych przekonań i postaw proekologicznych. Spotkanie z Planetą Energii było dla uczniów czasem ciekawej przygody i nauki połączonej z zabawą, czasem twórczych wyzwań, podczas których ujawniły się nowe dziecięce talenty. Uczniowie nie tylko nauczyli się, jak dbać o własne bezpieczeństwo, ale podzielili się zdobytą wiedzą oraz umiejętnościami ze swoimi kolegami i domownikami. Szczegółowe sprawozdanie z realizacji scenariuszy oraz zadań dodatkowych wraz z dokumentacją zdjęciową opracowane przez wychowawców, zostało przesłane na adres Planety Energii , aby wziąć udział w ogólnopolskim konkursie.
Wychowawczynie serdecznie dziękują wszystkim, którzy zaangażowali się w pomoc podczas realizacji projektu
Wychowawczynie klas II
M. Prentczyńska, E. Stelmaszak, A. Jasnowska
Pozostałe aktualności
-
Wyróżnienie w konkursie
-
Wybory przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego
-
Ślubowanie pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej w Malanowie
-
TYDZIEŃ O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
-
Narodowy Dzień Sportu w naszej szkole
-
Złoto, podwójne srebro i brąz w biegach przełajowych
-
Przygoda na Dzikim Zachodzie
-
Spotkanie z policjantem
-
Uczniowie klas ósmych na pielgrzymce w Licheniu
-
Klasy siódme na warsztatach kulinarnych i w muzeum w Turku
-
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
-
Kurs e-learningowym pt „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”.
-
Integracyjny happening ekologiczny…
-
Audycja muzyczna „Muzyczne wspomnienie wakacji”
-
"Jesień bez infekcji"