Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Od ziarenka do bochenka”.

Projekt adresowany był do uczniów klas IIIa,b.c Szkoły Podstawowej w Malanowie.
Termin realizacji: od 22.I X 2017r. do 29. IX. 2017r.
Projekt opracowały i przeprowadziły: M.Prentczyńska, E. Stelmaszak, A. Jasnowska
Głównym celem projektu było przybliżenie uczniom etapów powstawania chleba oraz zapoznanie ich z zawodami bezpośrednio związanymi z produkcją pieczywa. Poznanie środowiska pracy i życia wsi wielkopolskiej oraz uprawianych tu podstawowych zbóż z jednoczesnym integrowaniem zespołowej pracy w dobie wszech panującego komputera – samolubnego wypełniania czasu nauki i zabawy.
Postawione cele i zadania zostały zrealizowane w/g poniższego harmonogramu.
Harmonogram działań podjętych w ramach projektu:
Inauguracja projektu
Wprowadzenie dzieci w plan realizacji projektu:
ü Przedstawienie przez prowadzącego celowości zajęć i pojęć, które związane są z projektem pt. „Od ziarenka do bochenka”,
ü Wypowiedzi dzieci na temat chleba, np. opowieści od dziadków i rodziców,
ü Zachęcenie do odpowiedzi na stawiane przez nauczyciela pytania dotyczące uprawy gleby, siania, zbierania i mielenia zboża, wypieku chleba dawniej i dziś. Z czego robi się chleb? - to kluczowe pytanie, na które uczestnicy po odbytych zajęciach będą umieli dokładniej odpowiedzieć,
ü Podział dzieci według własnego doboru na mieszane zespoły przygotowujące wystawy i uczestniczące w quizie: zespoły przygotowują wystawę plastyczną, gra dramowa, udział w quizie, album do projektu, itp./
ü Zaproszenie na następne zajęcia „ Od ziarenka ...”
ü Nauka zabawy ruchowej pt: „Mało nas”, „Zasiali górale …”
TEMAT: Czy chleb jest ważny w życiu człowieka?
AKTYWNOŚCI UCZNIA:
• przedstawianie treść legendy za pomocą scenki dramowej i wymyślanie własne zakończenie historii;
• tworzenie ilustrowanego słownika;
• rozumienie skutków i anomalii pogodowych dla wzrostu i rozwoju roślin;
• rozpoznawanie w muzyce fragmentów charakterystycznych dla określonej pory roku i malowanie ich;
• przedstawianie znaczeń aforyzmów w scence teatralnej.
• omówienie wysłuchanej baśni "Dziewczyna, która podeptała chleb" oraz określanie nauki z niej płynącej.
TEMAT:Jakie rośliny uprawia się w polu?
AKTYWNOŚCI UCZNIA:
• tworzenie plakatu-planszy szkoleniowej z użyciem ziarenzbóż oraz otrzymanych z nich produktów;
- Obserwowanie, przeprowadzenie i analizowanie doświadczenia wyjaśniającego zasadę wzrostu łodyg zawsze w górę, a korzeni w dół;
• wcielanie się w rolę maszyny rolniczej i pokazywanie jej zastosowanie i działanie;
• przeprowadzenie dyskusji na temat procesu powstawania płótna na podstawie filmu Jak Krecik dostał spodenki lub książki Zdenka Millera, Eduarda Petiški "Krecik i spodenki";
- rozpoznawanie roślin okopowych, oleistych i włóknistych, wyjaśnianie nazw tych grup;
• zapisywanie ciekawostek dotyczących rośliny włóknistej podanej przez nauczyciela;
- wymienianie czynności wykonywanych przez rolnika w różnych porach roku;
- rozumienie wpływu anomalii pogodowych na wzrost i rozwój roślin;
- rozpoznawanie zbóż oraz produktów zbożowych;
TEMAT: Co ma chleb do wiatraka?
AKTYWNOŚCI UCZNIA
• przedstawianie osób biorących udział w procesie tworzenia chleba – nazywanie ich zawodów;
• wcielanie się w rolę projektanta pieczywa;
- Poznawanie różnych rodzajów chleba i określanie ziaren stanowiących skład pieczywa;
• dyskutowanie na temat rozumienia powiedzeń;
• dyskutowanie na temat szacunku do chleba na podstawie opowiadania Cz.Janczarskiego „ŻYTO I CHLEB”;
• przedstawianie techniką dramową zawodów biorących udział w procesie pieczenia chleba;
• projektowanie i rysowanie w prostym programie graficznym bakterii lub wirusów pasożytujących na rękach;
• Zwiedzanie wirtualnego Muzeum Chleba w Radzionkowie.
Wizyta w piekarni pana K.Ogrodowczyka, obserwacja cyklu produkcji chleba.
(klasa III a i IIIb)
TEMAT:Jak powstaje chleb?
AKTYWNOŚCI UCZNIA
• przypisywanie zwrotek wiersza „Abecadło o chlebie” do schematów procesu tworzenia chleba;
• wskazywanie zmian w funkcjonowaniu piekarni i określenie tradycji w niej kultywowanych;
• wyjaśnianie znaczeń nowych przysłów;
• ilustrowanie baśni Dziewczyna, która podeptała chleb oraz określanie nauki z niej płynącej;
• wyszukiwanie informacji dotyczących różnych rodzajów chleba na świecie. Wskazywanie państw o największym spożyciu pieczywa;
• poznanie zawodu piekarza, rolnika oraz sprzedawcy chleba;
Zorganizowanie wystawki dawnych naczyń do wyrobu ciasta na chleb, np. sita, dzieża, kopańka oraz łopata.
Wizyta w piekarni pana K.Ogrodowczyka, obserwacja cyklu produkcji chleba.
(klasa III c)
Ewaluacja projektu:
przedstawienie prezentacji ruchowych –„Historia chleba”
degustacja różnych gatunków chleba,
quiz tematyczny,
kalambury,
prezentacja prac plastycznych , wystawy,
zabawy ze śpiewem „Mało nas…”, „Uciekła mi przepióreczka…”,
nauka tańca „Zasiali górale…”
Sposób a także włączenie się rodziców do wspólnego działania oraz zaangażowanie dzieci podczas realizacji projektu przerosło nasze oczekiwania. Realizacja tego projektu pozwoliła na osiągnięcie celów edukacyjnych i wychowawczych, a także pozwoliła na wykształcenie pewnych umiejętności takich jak:
• wyszukiwanie potrzebnych informacji w szeroko dostępnych środkach multimedialnych, czasopismach, książkach itp.
• wzbogacenie słownictwa tj. prostych pojęć i czynności związanych bardzo obszernie z powstawaniem chleba,
• rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych dzieci,
• rozwijanie współpracy – poczucia pracy w grupie.
W ankietach ewaluacyjnych dzieci wyraziły chęć uczestniczenia w podobnych działaniach w perspektywie czasu.
M. Prentczyńska
E. Stelmaszak
A. Jasnowska
Pozostałe aktualności
-
Wyróżnienie w konkursie
-
Wybory przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego
-
Ślubowanie pierwszoklasistów Szkoły Podstawowej w Malanowie
-
TYDZIEŃ O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
-
Narodowy Dzień Sportu w naszej szkole
-
Złoto, podwójne srebro i brąz w biegach przełajowych
-
Przygoda na Dzikim Zachodzie
-
Spotkanie z policjantem
-
Uczniowie klas ósmych na pielgrzymce w Licheniu
-
Klasy siódme na warsztatach kulinarnych i w muzeum w Turku
-
Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej
-
Kurs e-learningowym pt „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”.
-
Integracyjny happening ekologiczny…
-
Audycja muzyczna „Muzyczne wspomnienie wakacji”
-
"Jesień bez infekcji"