Dziś jest niedziela, 12.10.2025, imieniny Eustachego, Maksymiliana
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Szkoła Podstawowa w Malanowie » Aktualności » Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Od ziarenka do bochenka”.

Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Od ziarenka do bochenka”.

DSC03581

Projekt adresowany był do uczniów klas IIIa,b.c   Szkoły Podstawowej w Malanowie.

Termin realizacji: od 22.I X 2017r. do 29. IX. 2017r.

Projekt opracowały i przeprowadziły: M.Prentczyńska, E. Stelmaszak, A. Jasnowska

Głównym celem projektu było przybliżenie uczniom etapów powstawania chleba oraz zapoznanie ich z zawodami bezpośrednio związanymi z produkcją pieczywa. Poznanie środowiska pracy i życia wsi wielkopolskiej oraz uprawianych tu podstawowych zbóż z jednoczesnym integrowaniem zespołowej pracy w dobie wszech panującego komputera – samolubnego wypełniania czasu nauki i zabawy.

Postawione cele i zadania zostały zrealizowane w/g poniższego harmonogramu.

Harmonogram działań podjętych w ramach projektu:

 

 Inauguracja projektu

 

Wprowadzenie dzieci w plan realizacji projektu:

 

ü  Przedstawienie przez prowadzącego celowości zajęć i pojęć, które związane są z projektem pt. „Od ziarenka do bochenka”,

ü  Wypowiedzi dzieci na temat chleba, np. opowieści od dziadków i rodziców,

ü  Zachęcenie do odpowiedzi na stawiane przez nauczyciela pytania dotyczące uprawy gleby, siania, zbierania i mielenia zboża, wypieku chleba dawniej i dziś. Z czego robi się chleb? - to kluczowe pytanie, na które uczestnicy po odbytych zajęciach będą umieli dokładniej odpowiedzieć,

ü  Podział dzieci według własnego doboru na mieszane zespoły przygotowujące wystawy i uczestniczące w quizie: zespoły przygotowują wystawę plastyczną, gra dramowa, udział w quizie, album do projektu, itp./

ü  Zaproszenie na następne zajęcia „ Od ziarenka ...”

ü  Nauka zabawy ruchowej pt: „Mało nas”, „Zasiali górale …”

 

TEMAT:  Czy chleb jest ważny w życiu człowieka?

AKTYWNOŚCI  UCZNIA:

• przedstawianie treść legendy za pomocą scenki dramowej i wymyślanie własne zakończenie historii;

• tworzenie ilustrowanego słownika;

• rozumienie skutków i anomalii pogodowych dla wzrostu i rozwoju roślin;

• rozpoznawanie w muzyce fragmentów charakterystycznych dla określonej pory roku i malowanie ich;

• przedstawianie znaczeń aforyzmów w scence teatralnej.

• omówienie wysłuchanej baśni "Dziewczyna, która podeptała chleb" oraz określanie nauki z niej płynącej.

 

 

TEMAT:Jakie rośliny uprawia się w polu?

AKTYWNOŚCI  UCZNIA:

• tworzenie plakatu-planszy szkoleniowej z użyciem ziarenzbóż oraz otrzymanych z nich produktów;

  • Obserwowanie, przeprowadzenie i analizowanie doświadczenia wyjaśniającego zasadę wzrostu łodyg zawsze w górę, a korzeni w dół;

• wcielanie się w rolę maszyny rolniczej i pokazywanie jej zastosowanie i działanie;

• przeprowadzenie dyskusji na temat procesu powstawania płótna na podstawie filmu Jak Krecik dostał spodenki lub książki Zdenka Millera, Eduarda Petiški  "Krecik i spodenki";

  • rozpoznawanie roślin okopowych, oleistych i włóknistych, wyjaśnianie nazw tych grup;

• zapisywanie ciekawostek dotyczących rośliny włóknistej podanej przez nauczyciela; 

  • wymienianie czynności wykonywanych przez rolnika w różnych porach roku;
  • rozumienie wpływu anomalii pogodowych na wzrost i rozwój roślin;
  • rozpoznawanie zbóż oraz produktów zbożowych;

 

TEMAT:  Co ma chleb do wiatraka?

AKTYWNOŚCI  UCZNIA

• przedstawianie osób biorących udział w procesie tworzenia chleba – nazywanie ich zawodów;

• wcielanie się w rolę projektanta pieczywa;

  • Poznawanie różnych rodzajów chleba i określanie ziaren stanowiących skład pieczywa;

• dyskutowanie na temat rozumienia powiedzeń;

• dyskutowanie na temat szacunku do chleba na podstawie opowiadania Cz.Janczarskiego  „ŻYTO I CHLEB”;

• przedstawianie techniką dramową zawodów biorących udział w procesie pieczenia chleba;

• projektowanie i rysowanie w prostym programie graficznym bakterii lub wirusów pasożytujących na rękach;

• Zwiedzanie wirtualnego Muzeum Chleba w Radzionkowie.

Wizyta w piekarni pana K.Ogrodowczyka, obserwacja cyklu produkcji chleba.

(klasa III a i IIIb)

 

TEMAT:Jak powstaje chleb?

AKTYWNOŚCI  UCZNIA

• przypisywanie zwrotek wiersza „Abecadło o chlebie” do schematów procesu tworzenia chleba;

• wskazywanie zmian w funkcjonowaniu piekarni i określenie tradycji w niej kultywowanych;

• wyjaśnianie znaczeń nowych przysłów;

• ilustrowanie baśni Dziewczyna, która podeptała chleb oraz określanie nauki z niej płynącej;

• wyszukiwanie informacji dotyczących różnych rodzajów chleba na świecie. Wskazywanie państw o największym spożyciu pieczywa;

• poznanie zawodu piekarza, rolnika oraz sprzedawcy chleba;

 

Zorganizowanie wystawki dawnych naczyń do wyrobu ciasta na chleb, np. sita, dzieża, kopańka oraz łopata.

Wizyta w piekarni pana K.Ogrodowczyka, obserwacja cyklu produkcji chleba.

(klasa III c)

 

 

Ewaluacja projektu:

przedstawienie prezentacji ruchowych –„Historia chleba”

degustacja różnych gatunków chleba,

quiz tematyczny,

kalambury,

prezentacja prac plastycznych , wystawy,

zabawy ze śpiewem „Mało nas…”, „Uciekła mi przepióreczka…”,

nauka tańca „Zasiali górale…”

 

Sposób a także włączenie się rodziców do wspólnego działania oraz zaangażowanie dzieci podczas realizacji projektu przerosło nasze oczekiwania. Realizacja tego projektu pozwoliła na osiągnięcie celów edukacyjnych i wychowawczych, a także pozwoliła na wykształcenie pewnych umiejętności takich jak:

• wyszukiwanie potrzebnych informacji w szeroko dostępnych środkach multimedialnych, czasopismach, książkach itp.

• wzbogacenie słownictwa tj. prostych pojęć i czynności związanych bardzo obszernie z powstawaniem chleba,

• rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych dzieci,

• rozwijanie współpracy – poczucia pracy w grupie.

W ankietach ewaluacyjnych dzieci wyraziły chęć uczestniczenia w podobnych działaniach w perspektywie czasu.

                                                                                             M. Prentczyńska

                                                                                             E. Stelmaszak

                                                                                             A. Jasnowska

 

 

 

        galeria zdjęć


Pozostałe aktualności